مهارت های تربیت فرزند

در دوره های تربیت فرزند، مباحث به دو دسته تقسیم می شود: 1. روش ها و مهارت ها 2. توانایی های مربی. تربیت انسان هم مثل تعمیر یک خودرو، مکانیک باید هم روشها و شیوه های تعمیر ماشین رو بداند و هم توانمندی های خاصی داشته باشد.

در فرآیند تربیت هم دقیقا یک سری روش هایی وجود دارد که برخی خانواده ها ممکن است این روش ها رو بدانند، ولی خود خانواده از آن توانمدی ها و ویژگی های روحی و روانی و شخصیتی لازم برخوردار نباشند. لذا نمی توانند به خوبی فرزندان خود را تربیت کنند، مثلا یک مادر ممکن است ده ها کتاب در حوزه تربیت خوانده ولی الان خودش افسرده است، این باعث کاهش عملکرد می شود و مانع می شود تا ایشان به راحتی ورود پیدا کنند و دانش های تربیتی خود را در محیط خانواده پیاده کنند.

تربیت سه رکن دارد. رکن اول که هماهنگی والدین است برای تقسیم نقش است. والدین باید در تربیت، تقسیم نقش کنند. در بسیاری از موارد عدم هماهنگی والدین ناشی از  تداخل  و یا تقسیم نادرست نقش ها آن ها است. در تقسیم نقش باید پدر مدیر باشد، مادر مربی باشد. اگر بر اساس این فرمول تربیتی یا تقسیم، کار انجام شود، مداخله ای صورت نمی‌گیرد، و یک هماهنگی زیبا شکل می گیرد؛ مثل یک مدرسه. برای اداره کردن یک مدرسه باید مدیر کار خود را انجام دهد  و معلم هم همینطور. اگر در موردی معلم در نقش مدیریت دخالت کرد کار خودش زمین می ماند و آسیب می بیند. اگر مدیر هم در نقش معلم دخالت کرد کار خودش آسیب می بیند و به کار طرف مقابل هم آسیب میرساند، لذا نباید هر دو مدیر باشند یا هر دو مربی.

دومین رکن تربیت موفق، آشنایی با روش و اصول تربیت است. برای مثال این که بچه ها را چگونه منظم کنیم، چگونه اعتماد به نفس بدهیم، عزت نفس بدهیم، هوششان را چگونه پرورش بدهیم،  چگونه خلاقشون کنیم، این ها همین آشنایی با اصول و روش های تربیتی است که صحبت کردیم. سومین رکن تربیتی سلامت شخصیت مربی است. این دوره برای بررسی و تبیین این رکن است. ویژگی و صفات افراد دارای سلامت شخصیت در قرآن، نتایج سلامت شخصیت و در نهایت آسیب های عدم سلامت شخصیت بیان می شود.

برای ثبت نام کلیک کنید.
 


کليه حقوق اين سايت به موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی ره تعلق دارد.