ارسال شده توسط admin1 در ش, 07/16/1401 - 09:09
فلسفه دین
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با گسترش اسلام ناب محمدی در جهان، افق های جدید فراروی دانشمندان مسلمان ایرانی قرار گرفت و آنان در مواجهه با دیگر فرهنگ ها با پرسش های جدیدی روبرو شدند. امواج مباحث و شبهات جدید باعث تحریک و تکاپوی بی سابقه ای در حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز علمی شد. بی تردید مطالعه دین یکی از جدی ترین مباحثی است که امروزه مورد توجه محافل علمی جهان قرار گرفته است. مطرح شدن مباحثی همچون عقل و وحی، علم و دین، تجربه دینی و ده ها موضوع ومسأله دیگری که امروزه در جای جای دنیا و مجامع علمی داخلی و خارجی مورد بحث هستند، ساماندهی و اجرای دوره های تکمیلی دین شناسی و فلسفه دین را ضروری تر می نماید.
ضرورت تحصیل در این رشته:
لزوم پاسخگویی به شبهات روز افزون به دین مبین اسلام؛
تعمیق و استواری دین اسلام در زمان حاضر؛
شناخت عوامل فراز و نشست جریان های اسلامی و مذهب تشیع؛
احیاء و تحکیم مبانی دین اسلام و مذهب تشیع؛
شناخت پیشینه های فکری، سیاسی و اجتماعی دین اسلام و مذهب تشیع؛
جلوگیری از انجام تحریف در تاریخ تشیع و صدر اسلام.
اهداف ترسیم شده جهت تحصیل در این رشته:
تبیین علمی و روشمند دین اسلام؛
بررسی تطبیقی آموزه ها و مسایل سایر ادیان به خصوص ادیان ابراهیمی؛
کمک به توسعه و نشر فرهنگ اسلام ناب محمدی؛
پاسخگویی علمی به شبهات تاریخی و دفاع روشمند از دین اسلام.
جدول عناوین دروس رشته فلسفه دین مقطع کارشناسی ارشد
ردیف | نام درس جبرانی | واحد | ردیف | نام درس اصلی | واحد |
1 | معرفت شناسی | 2 | 1 | براهین اثبات وجود خدا | 2 |
2 | خداشناسی | 2 | 2 | وحی و قرآن | 2 |
3 | انسان شناسی | 2 | 3 | وحی و تجربه دینی | 2 |
4 | فلسفه اخلاق | 2 | 4 | برداشت های کلامی از قرآن وحدیث (1) | 2 |
5 | فلسفه حقوق | 2 | 5 | برداشت های کلامی از قرآن و حدیث (2) | 2 |
6 | فلسفه سیاست | 2 | 6 | بقاءو جاودانگی | 2 |
7 | دین، عرفان و معنویت | 2 | |||
8 | مسئاله شر، جبر و اختیار | 2 | |||
9 | هرمنوتیک و کثرت گرایی دینی | 2 | |||
10 | عقل، علم و دین | 2 | |||
11 | چیستی، منشاء و وجه نیاز به دین | 2 | |||
12 | مکاتب جدید الهیات و فلسفه دین | 2 | |||
13 | زبان تخصصی | 2 | |||
14 | تاریخ کلام امامیه | 2 | |||
15 | فلسفه علوم انسانی از منظر اسلام | 2 | |||
16 | روش تحقیق در قرآن و سنت(پروژه علمی) | 2 | |||
جمع | 12 | جمع | 32 |